تجلیل از واقفان ممتاز رضوی در اصفهان

سه شنبه 15 اسفند 1402

در واپسین روزهای اسفندماه، اصفهان میزبان همایش تجلیل و تکریم 12 نفر از خیرین و واقفین رضوی از چند استان کشور بود.

Cover

به گزارش آستان نیوز از اصفهان، مصطفی حجه فروش، مدیر کانون‌های خدمت رضوی اصفهان در این مراسم با اشاره به اینکه خیران اصفهانی در طول بحرانی‌ترین برهه‌های تاریخ نیز دست از سنت حسنه وقف نکشیده‌اند، به نقش پررنگ محمدحسین کازرونی یکی از بزرگترین خیران و واقفان اصفهانی و مؤسس اتاق بازرگانی در سال ۱۳۱۰ اشاره کرد و افزود: نقش این خیر بزرگ در تاسیس اولین کارخانه بزرگ صنعتی کشور قابل تقدیر و ستودنی است.

وی با اشاره به نقش آفرینی اتاق بازرگانی اصفهان در تحولات تاریخ معاصر و روزهای جنگ تحمیلی در حمایت همه جانبه از رزمندگان اسلام و مردم متذکر شد: هنوز نهادهای مهم و تاثیرگذار بسیاری در اصفهان وجود دارند که منشأ آثار و خیرات و برکات زیادی در بهینه سازی امور مختلف و خدمت رسانی در جامعه هستند.

 حجه فروش اضافه کرد: تلاش خادمان رضوی همواره بر این بوده که در زمینه‌های مختلف درمانی، تفریحی و معیشتی و زمینه‌هایی که با توجه به شرایط مختلف ارزیابی می‌شود با استفاده از مقوله وقف و با همراه کردن سایر دستگاه‌ها پیشگام و مثمر ثمر باشد.

 جواد جعفری، مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در استان‌های فارس و اصفهان هم با اشاره به این‌که مراسم برای تجلیل از واقفین در دو ساله اخیر برگزار شده است تصریح کرد: فاصله هزار کیلومتری بین شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین رقبه تحت پوشش این اداره وجود دارد و قدیمی‌ترین موقوفه تحت پوشش آستان قدس رضوی فردوان است که بیش از ۳۰۰ سال پیش در اصفهان وقف شده است.

وی افزود: در حال حاضر موقوفات تحت پوشش این اداره در سطح استان‌های اصفهان مجموعاً ۴۲ رقبه است که از این تعداد ۲۶ رقبه در سطح اصفهان، چهارموقوفه در استان چهارمحال و بختیاری و ۱۲ رقبه هم در استان فارس واقع است.

در این همایش حجت الاسلام عبدالرضا اصغری، مدیریت وقف و توسعه حرم رضوی بیان کرد: وقف کردن سبب می‌شود نام شخص وقف کننده جاودان بماند زیرا وقف چشمه جاری و زاینده است.

او همچنین گفت: برای اینکه بتوانیم خادم رضوی باشیم لازم است سنت نوین وقف را برنامه‌ریزی کرده و تعمیم دهیم.

وی ادامه داد: برای بهره جستن از توانایی های خادمان رضوی ،وقف مشارکتی را تعریف کرده ایم که در آن چند نفر از خادمان با تعریف پروژه‌های مختلف و مشارکت در تامین هزینه‌های آن می‌توانند در لیست واقفان آن پروژه قرار گیرند.حداقل این مشارکت برای تمام افراد از یک میلیون تومان شروع می شود تا همه بتوانند در آن سهیم شوند و امید است این رویه بستر ساز سطح مشارکت بیشتر با توجه به استطاعت خادمان رضوی باشد.

این مسئول از وقف وکالتی نیز به عنوان یک راهکار دیگر برای افزایش مشارکت درسنت حسنه وقف نام برد.

وی در پایان اشاره کرد: عمده در آمد موقوفات بر اساس نیات واقفان باید صرف هزینه‌های کلی حرم رضوی، رسیدگی به افراد در دارالشفاء حرم رضوی، نیازهای ضروری بارگاه امام رضا علیه‌السلام و اماکن متبرکه، ساخت رواق در حرم مطهر رضوی و پرداخت هزینه زائرین نیازمند امام رضا علیه السلام شود.

در این مراسم که با پرچم گردانی و ذکر صلوات خاصه امام رضا(ع) روحانیت مضاعف یافته بود از ۱۲ نفر از واقفین رضوی استان‌های فارس، اصفهان و یزد تجلیل شد.

این واقفان تمام یا قسمتی از دارایی خود را به نام آستان قدس رضوی وقف کرده اند که ۷ نفر از آنها اصفهانی هستند.

حضور و تکریم پدر و مادر بزرگوار شهید مدافع حرم محسن حججی که به یقین با ایثار و وقف جان ثمره وجودشان به اعتلای نام اسلام و وطن کمک بسزایی کردند از نکات برجسته این همایش بود.

در این همایش که در آن حجت الاسلام عبدالرضا اصغری، مدیر توسعه وقف مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، جواد جعفری، مدیر املاک و اراضی آستان قدس و مصطفی حجه فروش، مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان اصفهان به همراه جمعی از خیران و واقفان حضور داشتند،عطر پرچم مطهر رضوی و نفس‌های با برکت خانواده‌های معزز شهدا آذین بخش مجلس شد.

 

 

خبرنگار خانم جمشیدیان